Regulamentul Circuitului de Tenis de Masă AmaTur România
(01.11.2024-31.10.2025)
1. Circuitul AmaTur România
Denumirea oficială a circuitului este AmaTur România.
Circuitul este alcătuit dintr-un lanț de turnee de tenis de masă, organizate pe întreaga durată a anului, pe mai multe nivele de reprezentare: locale, zonale, naționale si internaționale.
Circuitul urmărește atragerea iubitorilor tenisului de masă, simpli pasionați sau foști și actuali sportivi de performanță, fără restricții de vârstă, sex, naționalitate, cetățenie, care doresc să practice acest sport în mod organizat, la nivel local, național sau internațional.
Circuitul este coordonat de Echipa Amatur (abreviata in continuare E.A.) care este compusă din 1-2 membri din fiecare din cele 8 zone geografice Amatur, (anexa1) și posibili colaboratori ce îndeplinesc sarcini specifice (acestia nu au drept de vot). E.A. concepe anual un Regulament, pe care îl actualizează și urmărește, luând măsurile necesare pentru respectarea lui de către participanți precum și un calendar al turneelor ce urmează să se desfășoare pe parcursul anului competitional. La turnee poate participa cu drepturi depline, orice persoană legitimată sau nelegitimată, cu următoarele excepții:
- Sportivii ce activează în Superliga din România și asimilatele acesteia din campionatele organizate de federațiile din alte țări;
- Primii 30 de sportivi din clasamentul masculin FRTM al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
- Primele 15 sportive din clasamentul feminin FRTM al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
- Componenții loturilor naționale U19 la data intrării în vigoare a prezentului Regulament;
- Primii 10 sportivi din clasamentul masculin al Republicii Moldova al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
- Primele 5 sportive din clasamentul feminin al Republicii Moldova al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
Listele cu sportivii din categoriile susmenționate se vor regăsi într-un topic dedicat în subforumul ”Zona Organizatorilor Amatur” și are valabilitate până la intrarea în vigoare a următorului Regulament (01.11.2025), fără modificări, indiferent de transferurile ce pot surveni în returul campionatului intern sau ale clasamentelor FRTM si cele din Republica Moldova.
Echipa Amatur(abreviata in continuare E.A.) va analiza orice sesizare cu privire la jucătorii care evoluează în campionatele din alte țări în vederea acceptării sau nu în circuit a acestora.
2. Definirea categoriilor în turneele Amatur
Categoria "Elite" - participanții cu media mai mare de 38, inclusiv;
Categoria "Open" - participanții cu media cuprinsă între 24 și 37,99, inclusiv;
Categoria "Avansați" - participanții cu media cuprinsă între 10 și 23,99, inclusiv;
Categoria "Hobby" - participanții cu media de până la 9,99, inclusiv.
În funcție de rezultatele obținute la turnee, jucătorii pot promova sau retrograda, cu excepțiile prevăzute la punctul 4, alineat 4.1.7 și 4.1.8.
3. Turnee
În funcție de importanță, turneele se clasifică după cum urmează:
3.1. Turnee B
Turnee de nivel local, județean, având cu precadere drept scop atragerea de participanți noi din zona respectivă si de familiarizare a acestora cu fenomenul AmaTur. La turneele B pot participa jucători din toată țara cu excepția Campionatului Judetean, ce se poate organiza anual doar pentru jucătorii din județul respectiv
- Se anunță intenția, în mod obligatoriu de către organizator, în topicul special dedicat, pentru a se asigura o programare judicioasă a acestora, cu maxim 30 de zile înainte de desfășurare, Daca timp de 48 de ore nu sunt contestatii,turneul se poate afisa ulterior pe pagina principală a forumului.
- Se pot programa turnee B în aceeași zi cu un turneu A sau B, la o distanță de minim 100 km.
- Se pot programa turnee B la aceeași dată cu turnee A+, la o distanță de minim 300 km, cu acordul E.A., în urma consultării organizatorului turneului A+.
- Se pot programa turnee B pentru categoriile Hobby si copii fără condiții de distanță față de turneele A.
- Se pot programa maxim 6 turnee/an competițional/sala specializată. Se poate suplimenta numărul turneelor doar dacă data e liberă in calendar, și numai cu acordul E.A.
3.2. Turnee A
Turnee cu participare zonală/națională, care au drept scop interacțiunea jucătorilor din regiunea de desfășurare a competiției cu iubitori tenisului de masă din întreaga țară.
- Turneele se stabilesc de comun acord de Organizatorii și Coordonatorii Amatur la începutul fiecărui an calendaristic, urmârindu-se o repartiție cât mai echilibrată în cele opt zone.
- Se pot include turnee A în calendarul competițional oricând în decursul anului ,în conformitate cu datele disponibile.
- Categorii distincte ale aceluiași turneu A se pot desfășura în două localități diferite, cea programată în Calendarul Amatur fiind denumită în continuare „principală”, a doua -„suport”. Distanța între ele va fi maxim 25 km.
- Se pot organiza un număr de maxim 2 turnee A/localitate principală/an competițional și încă 2 turnee A/localitate suport/an competițional. Exceptie face București unde se pot organiza 8 turnee,/an
- Se poate suplimenta un turneu/localitate în cazul în care data din Calendar este liberă, doar cu acordul Echipei Amatur, și doar atunci când localitatea nu a fost suport a unui turneu A sau A+
- Se pot programa mai multe turnee A simultan, dacă distanța dintre localitățile principale este de minim 300 km. Cu acordul organizatorilor implicați, distanța poate să scadă la minim 200 km.
- Se pot programa turnee A la aceeași dată cu turneele A+ dacă distanța între localități depășește 400 km, cu acordul organizatorului turneului A+
3.3 Turnee A speciale (abreviate în continuare A.S.)
Trei turnee cu specific unic, două de echipe si unul pe categorii de vârstă, punctate cu un spor 25% față de un turneu A, în grila de punctaj. Dintre acestea, doar unul (cel mai bun) va conta în Clasament. Aceste turnee sunt:
- Turneul pe echipe Butterfly Romania, cu regulament propriu, ce poate fi regăsit și consultat în secțiunea dedicată turneelor de Echipe. Din punct de vedere al Calendarului Amatur, acest turneu este considerat a fi unul A
- Turneul pe echipe Top Team Xiom România, cu regulament propriu ce poate fi regăsit și consultat în secțiunea dedicată turneelor de Echipe. Din punct de vedere al calendarului Amatur acest turneu este considerat a fi unul A
-Turneul pe categorii de vârstă Butterfly Romania, cu regulament propriu ce poate fi regăsit și consultat în secțiunea " Organizare Amatur". Din punct de vedere al Calendarului Amatur acest turneu este considerat a fi unul A
3.4. Turnee A+
Opt turnee de amploare, cu caracter național, după cum urmează:
- Turneul Campionilor (T.C.) care include gala de premiere a celor mai buni participanți din circuit și marchează sfârșitul anului competițional respectiv, desfășurat în zona care nu organizează turneu A+. Anul competițional următor începe odată cu terminarea precedentului.
- Șapte turnee A+, fiecare desfășurat în câte o Zona Amatur.
- Categorii distincte ale aceluiasi turneu A+ se pot desfășura în două localități diferite. Distanța între ele va fi maxim 50 km și ambele vor fi in aceeași Zona Amatur
3.5. Turneele AmaTur trebuie să fie anunțate pe site printr-un topic separat, cu minim o săptămână înainte de data evenimentului, dar nu mai devreme de 30 zile. Anunțurile turneelor se vor face respectând orientativ Anexa II.
3.6 Frecvența turneelor nu poate fi mai mare de unul/luna/sala specializată
4. Organizarea turneelor și dreptul de participare
4.1. Participanții
4.1.1. Participanții care posedă un MP diferit de 0 se pot înscrie în concursurile Amatur la categoria unde sunt îndreptățiți sau la cea imediat superioară. Excepția o constituie turneele A+ unde concurenții dintr-o anumită categorie au prioritate la înscriere față de cei de categorie inferioară, indiferent de locul ocupat în Clasament.
4.1.2. Jucătorii debutanți în AmaTur care sunt divizionari FRTM activi sau cu istoric recent vor putea participa inițial doar la categoria Elite. Lor li se va conferi un MP fictiv, în funcție de poziția avută în clasamentul FRTM.
4.1.3. Jucătorii reveniți în circuit având MP=0 vor fi înscriși conform ultimului MP (last MP de pe pagina personală, menținut în evidențe timp de 5 ani). Organizatorul tehnic are obligația de a verifica dacă acest MP există.
4.1.4.Jucatorii debutanti în circuit vor fi înscriși pe liste având MP=limita inferioara a categoriei, adica:
Elite - MP 38;
Open - MP 24;
Avansați – MP 10;
Hobby (sau Avansati + Hobby) – MP 2
4.1.5. Jucătorii care au împlinit 16 ani la data de 01.11.2024 și care activează în Campionatul FRTM (divizia A sau B) au drept de participare exclusiv la categoria Elite.
4.1.6. Jucătorii care nu au împlinit 16 ani la data de 01.11.2024 și care activează în Campionatul FRTM (divizia A sau B) pot particpa la categoria concordantă MP-ului..
4.1.7. Participanții nominalizați în topicul „Evidența persoanelor care promovează in mod impus vor juca la categoria stabilită de E.A.
4.1.8Jucătorul care într-un interval de 12 luni obține 5 podiumuri (loc 1-4) dintre care minim 3 A /A+, sau 7 podiumuri indiferent de categoria turneului, promovează automat la categoria superioară. Promovarea intră în vigoare la urmatoarea actualizare a clasamentului și este valabilă 12 luni, după care se va lua în considerare media calculată pentru stabilirea categoriei.
4.1.9. Participanții la turnee trebuie să cunoască regulamentul AmaTur și implicit să îl respecte.
4.2. Organizatorii turneelor
Organizatorii turneelor se împart în următoarele categorii:
- Organizatorii Locali (O.L.) sunt persoane majore, buni cunoscători ai Regulamentului Amatur, cu bune abilități de comunicare, domiciliind la max 50 km de locul desfășurării turneului, ei ocupându-se de relația cu autoritățile locale, de închirierea, amenajarea sălilor și asigurarea condițiilor optime de joc, conform cerințelor turneului... În cazul în care O L. nu domiciliază în localitatea unde se desfășoară concursul este obligatorie nominalizarea în pagina de prezentare a turneului a persoanei de contact care poate rezolva orice urgență apărută (în principiu, o oficialitate locală)
- Organizatorii Tehnici (O.T.) sunt persoane care posedă bune abilități în domeniul informatic, fapt care le permite utilizarea fișierelor create în scopul desfășurării în condiții optime a unui turneu AmaTur. Nu este obligatoriu ca ei să fie participanți la turneu.
Publicarea în pagina principală a forumului a unui turneu de orice tip implică nominalizarea atât a O.L., a persoanei de contact (unde este cazul) cât și a O.T.
- Organizatorii Principali (O.P.) sunt persoane care întrunesc cerințele necesare pentru a fi concomitent O.L. și O.T., avand experiență atât pe partea logistică cât și tehnică
- Echipa Amatur (E.A) e constituita din 1-2 persoane din fiecare din cele 8 zone Amatur , nominalizate in Anexa I al prezentului și posibili colaboratori ce îndeplinesc sarcini specifice (aceștia nu au drept de vot) echipei coordonează și sprijină activitatea organizatorilor din zona cărora aparțin, alcătuiesc Calendarul Amatur în baza căruia se desfășoară turneele pe parcursul anului competițional, au atribuții în organizarea turneelor naționale A+, T.F. și supraveghează desfășurărea turneelor conform prezentului Regulament.
-Organizatorul turneului are dreptul de a încasa o taxa de participare pentru a-și acoperi cheltuielile de orice natură, donând ulterior 1 leu/jucător cotizant într-un cont destinat administrării circuitului
4.3. Înscrierea jucătorilor
4.3.1. Înscrierea în circuit
- Înscrierea participanților noi în circuit se poate face direct prin înscrierea la oricare din turneele AmaTur organizate în cursul anului. Participantul trebuie să transmită datele necesare înregistrării: nume și prenume sau nickname, localitatea de domiciliu și categoria la care dorește să fie înscris (conform anunțului postat de organizator).
- Înscrierea la turneele A si B se face în ordinea postării pe forum, respectând principiul "primul venit, primul servit". Exceptie fac jucatorii ce platesc online (revolut sau cont bancar) ce au prioritate la inscriere pina cu 72h inainte de data turneului, dupa care “primul venit, primul servit”
- Înscrierea la turneele A+ se face în ordinea clasamentului până în ziua stabilită de organizatori, având prioritate participanții cu MP corespunzător categoriei respective. Ulterior, în limita locurilor rămase neocupate, se aplică principiul, primul venit, primul servit” fiind acceptați și jucători de categorie imediat inferioară.
- Un jucător este transferat automat pe lista principală, de la o categorie la alta, numai în cazul în care modificarea lunară a MP-ului conduce la acest fapt.
- La turneele A, A+,B, organizatorul are dreptul de a acorda maxim 4 wild card-uri la fiecare categorie.
- Persoanele cu dizabilități sunt scutite de plata taxei pentru concursul propriu-zis la turneele AmaTur.
4.4. Retragerea jucătorilor
Retragerea jucătorilor de la turneele la care s-au înscris poate fi:
a. retragere înainte de termen;
b. retragere după termen (R);
c. absență nemotivată (N);
Termenul limită de retragere de la un turneu este Joi ora 21:00 pentru secțiunile care joacă sâmbătă, vineri ora 21:00 pentru secțiunile care joacă duminică, 36 de ore pentru turneele care se desfășoară în altă zi a săptămânii. Retragerea trebuie să apară explicit pe forum până la ora limită, responsabilitatea de a verifica acest lucru revine strict persoanei care se retrage.
4.4.1 Penalizarea retragerilor
- retragerea jucătorilor înainte de termen 0 puncte;
- retragerea jucătorilor după termen (R) 2 puncte;
- absență nemotivată (N) 3 puncte;
Se suspendă pe o perioadă de trei luni jucătorul care acumulează minim 6 puncte de penalizare.
Punctele de penalizare se anulează la împlinirea termenului de 12 luni de la data turneului la care s-au acordat, respectiv odată cu ispășirea perioadei de suspendare.
Retragerile (R) se pot motiva doar pe baza unor documente justificative. care trebuiesc trimise in termen de maxim 7 zile calendaristice membrului E.A ce se ocupa de evidența acestora
Absențele nemotivate (N) se motivează doar în cazuri de forță majoră (exclus adeverințe medicale prezentate retroactiv) ce vor fi analizate de E.A
Monitorizarea retragerilor și absențelor de la turneele AmaTur se va face de către comisia desemnata de Echipa Amatur
Punctele de penalizare vor apărea în pagina personală a fiecărui participant din circuit de pe site-ul www.amatur.ro rubrica Clasament, jucătorii în cauză fiind notificați în postul în care s-au înscris, pe forum.
Nu se penalizează retragerile de pe lista de așteptare.
Organizatorii (O.L. sau O.T.) se pot retrage din respectivul turneu fără penalizare.
Jucătorii înscriși de altă persoană și care nu cunosc acest lucru pot sesiza faptul în paginile turneului sau în subforumul „Organizare Amatur” topicul „Dezbateri curente”. În acest caz, persoana care a făcut înscrierea va fi cea penalizată.
Nu se penalizează retragerile înainte de termen dar atunci cand acestea se repeta pot constitui un motiv de refuz la inscrierea într-un alt turneu.
Organizatorul tehnic trebuie să menționeze nominal jucătorii nemotivați și retrași după termen în postul rezervat desfășurătorului turneului la maxim 48 ore de la terminarea acestuia.
5.. Organizarea turneelor
5.1.1 Organizarea turneelor de tip B
- număr minim de mese: 2.
- număr minim de participanți la turneu: 10.
- numărul minim de participanți/categorie este de 5.
- număr de secțiuni; una, două, trei sau patru, care să permită participarea tuturor, fără restricții de MP.
- pentru derularea unei categorii este nevoie de minim un jucător care se încadrează în categorie.
- nu se acceptă folosirea sistemului cu grupe inferioare amestecat, din care o parte se califică la E/O, altă parte la A/H;.
5.1.2. Organizarea turneelor tip A
- număr de mese: 12.
- in mod exceptional,se pot organiza turnee A pe 9 mese, desfășurate pe parcursul a două zile, Acestea se vor anunța cu maxim 30 de zile înainte de desfășurare , numai dacă există loc în calendar
- număr minim de participanți: 60.
- număr de categorii: 4.
- turneele A unde numărul de participanți este mai mic de 60 devin turnee B și sunt punctate ca atare.
5.1.3. Organizarea turneelor de tip A+
- număr minim de mese: 20.
- număr minim de participanți: 120.
- număr de categorii: 4.
Numărul estimativ de mese ce pot fi amplasate într-o sală de sport:
a. Sală Polivalentă: 20-25 mese.
b. Sală de sport tip Năstase cu tribune: 16-20 mese.
c. Sală de sport tip Năstase fără tribune: 12-16 mese.
d. Sală de sport model C.N.I. 16-25 mese (trei tipuri de săli)
Pentru asigurarea fluenței turneului, vor exista cel puțin doi organizatori tehnici cu experiență, agreați deEchipa Amatur.
În situația depășirii numărului de locuri rezervat turneului, prioritate au jucătorii cel mai bine clasați din categoria respectivă.
5.1.4. Sistemul de joc pentru turneele A și A+
Faza I (de masă): grupe de câte 5 sau 6 din care se califică în turul II cel puțin jumătate; numărul celor calificați trebuie să permită continuarea turneului fie în grupe de 3, fie în grupe de 4. În cazul turneelor A se acceptă și sistemul de grupe inferioare de 4 jucători,
Faza a II-a (superioară): grupe de câte 3 sau 4 participanți, din care se califică în turul III cel puțin jumătate,
Faza a III-a (eliminatorie): se încheie cu stabilirea unui câștigător, a unui loc II și a unuia sau două locuri III; departajarea locurilor III și IV se face numai dacă organizatorul local stabilește acest pas.
Organizatorul poate decide dacă după faza a I-a se trece direct în faza a III-a( renuntand la faza II) iar pentru aceasta va anunța în topic-ul turneului modul de desfășurare a sistemului de joc...
5.1.5 Orice tip de concurs din cadrul circuitului Amatur poate fi organizat în două zile consecutive
6. Desfășurarea turneelor
6.1. Generalități
6.1.1. Fiecare participant are dreptul la un număr de minim 4 meciuri în cadrul turneelor A, A+
6.1.2.Programul excel conduce la alcătuirea automată a grupelor superioare și a tabelului eliminatoriu și are o importanță covârșitoare în alcătuirea grupelor inferioare.
6.1.3. Numărul de grupe/participanți din fiecare secțiune a unui turneu se stabilește de către organizator în anunțul turneului afișat pe forum. El poate fi modificat în funcție de numărul de participanți și structura lor, cu minim 72 de ore înainte de începerea turneului
6.1.4. La turneele în cadrul cărora categoriile încep la aceeași oră, numărul de jucători/categorie/masă este de maxim 6, numărul de meciuri/masă în grupele inferioare nu poate fi mai mare de 15. Există o singură excepție de la această regulă, amintită la pct 6.2.2.
6.1.5. La turneele în cadrul cărora categoriile încep la ore diferite (dimineața și după amiază) numărul total al participanților înscriși nu poate fi mai mare de 9 jucători/masă, maxim 15 meciuri/masă/categorie în cazul grupelor de 6 sau 10 jucători/masă, maxim 10 meciuri/masă/categorie în cazul grupelor de 5.
6.2 .Grupe inferioare
6.2.1.Grupele inferioare se alcătuiesc în ordinea MP, folosindu-se fișierul excel dedicat în acest scop..Organizatorul tehnic are obligația de a verifica componența grupelor și de a face permutările necesare pentru a minimiza numărul de jucători/grupă din aceeași localitate începând cu poziția a 2-a valorică.
6.2.2 Numărul jucătorilor dintr-o grupă nu poate fi mai mare de 6 jucători/masă, cu excepția particulară a categoriei unde sunt înscriși 19 jucători. În acest caz se poate alcătui o grupă de 7 jucători/masă, primele trei meciuri fiind desfășurate pe cele trei mese alocate categoriei simultan, pentru echilibrare.
6.2.3 În cazul în care numărul componenților unei secțiuni este mai mic decât 10 și se alcătuiește o singură grupă inferioară, se va respecta regula ca pe o masă să nu se desfășoare mai mult de 15 meciuri, adică:
- grupa de 7 jucători - minim 2 mese
- grupa de 8, 9 jucători - minim 3 mese.
6.2.4 Jucătorii care sunt rude de gradul I si II (parinti, frati) nu vor fi repartizati în aceeasi grupă inferioară
6.2.5 Jucătorii care se prezintă la sala după începerea grupelor inferioare, neanunțând în prealabil întârzierea, nu sunt primiți în concurs
6.3. Grupe superioare
6.3.1. Organizatorul poate decide în anunțul turneului să renunțe la grupele superioare, trecându-se direct la tabloul eliminatoriu.
6.3.2. Numărul grupelor superioare poate fi același sau mai mare ca cel al grupelor inferioare.
6.3.3. La un turneu, doi jucători care s-au întâlnit în grupele inferioare nu se pot întâlni în grupele superioare
6.3.4. Doi jucători din aceeași localitate care se regăsesc în aceeași grupă superioară vor juca primul meci din grupă unul împotriva celuilalt.
6.3.5. Cazuri particulare când se dorește jucarea de grupe superioare;
- trei grupe inferioare... se vor face în mod obligatoriu 4 grupe superioare de 3 jucători.
- două grupe inferioare... în acest caz se interzice formarea de grupe superioare, trecându-se direct la tablou eliminatoriu
6.4. Tabloul eliminatoriu
-Tabloul eliminatoriu se poate genera automat sau se poate trage la sorți, în funcție de opțiunea organizatorului.
6.5. Clasamentul turneului/ Rezultate
După încheierea turneului, organizatorul va afișa în postul dedicat din pagina 1 desfășurătorul fiecărei secțiuni în parte (grupe inferioare, superioare, tablou eliminatoriu, clasament), folosind exclusiv fișierele Amatur create în acest scop sau cele compatibile (confirmate de adminul clasamentului AmaTur). Orice modificare ulterioară a unui rezultat va fi făcută într-un post separat, nu editând și modificând postul inițial. Turneul va fi omologat în site-ul dedicat clasamentelor doar după efectuarea acestui pas.
6.6. Punctajul turneului
Pe baza clasamentului anunțat de organizatorul turneului, precum și în funcție de importanța turneului și de categoria la care a participat, fiecare concurent va primi un număr de puncte conform grilei existente în secțiunea info de pe pagina amatur.ro.
Clasamentele fiecărui turneu în parte și cel general le găsiți pe www.amatur.ro
7. Precizări regulamentare
7.1. Regulamentul de joc
Turneele AmaTur au ca principiu de bază respectarea și încurajarea fair-play-ului participanților.
Turneele AmaTur vor respecta bazele regulamentare ale I.T.T.F. exceptând cazurile când prezentul Regulament are prevederi diferite.
Jocurile se pot disputa fără arbitru, scorul poate fi ținut de către jucători.
La cererea unuia dintre jucători, organizatorul are obligația de a numi un arbitru dintre participanții care asistă la joc.
7.2. Departajarea concurenților în grupe
7.2.1. Departajarea concurenților din aceeași grupă
Criteriile de departajare între concurenții din aceeași grupă sunt, în ordine:
a. Numărul de victorii în clasamentul general al grupei;
b. Numărul de victorii în clasamentul parțial al grupei (dacă după pasul 1 sunt la egalitate minim 3 jucători);
c. Diferența dintre numărul de seturi câștigate și pierdute în clasamentul parțial (dacă după pasul 2 sunt la egalitate minim 3 jucători);
d. Diferența dintre numărul de seturi câștigate și pierdute în clasamentul general (dacă după pasul 3 sunt la egalitate 3 sau mai mulți jucători);
e. Cele mai multe seturi câștigate în grupă (dacă după pasul 4 sunt la egalitate 3 sau mai mulți jucători);
f. Set de departajare - fiecare cu fiecare cu notarea scorului în setul de departajare (dacă după pasul 5 sunt la egalitate 3 sau mai mulți jucători);
g. Victoria directă dacă după oricare dintre criteriile de departajare anterioare rămân la egalitate 2 jucători.
În cazul în care se notează scorurile pe seturi (gr. Inf. sau gr. Sup.) criteriile de departajare de la punctele d - g se înlocuiesc cu punctaverajul.
7.2.2. Departajarea concurenților din grupe inferioare diferite
Criteriile de departajare între concurenții din grupe inferioare diferite, sunt, în ordine:
a. Numărul de victorii în grupă;
b. Diferența dintre numărul de seturi câștigate și pierdute
c. Cele mai multe seturi câștigate
d. Locul superior în clasamentul Amatur la zi
7.3. Retragerea din turneu
7.3.1. În cazul în care un jucător renunță la participare în grupa inferioară fără a juca toate meciurile, la calculul clasamentului grupei i se anulează toate rezultatele din grupă.
7.3.2. În cazul în care un jucător calificat în grupele superioare nu participă la această fază sau se retrage înainte de a juca toate meciurile, i se anulează toate victoriile din grupa superioară și va fi punctat cu zero victorii în grupa superioară.
7.3.3. Un jucător calificat într-o fază superioară, dar care nu se prezintă din diverse motive, nu este înlocuit de un alt jucator și este punctat la nivelul la care a ajuns.
7.3.4. În situația în care jucătorul respectiv nu anunță organizatorul, sau dacă organizatorul consideră motivul retragerii neîntemeiat, în clasamentul final, jucătorul retras va fi înregistrat cu zero victorii și primește avertisment, iar în caz de recidivă, cazul va fi analizat de către Echipa Amatur, care poate suspenda jucătorul pe o perioadă de 6 luni.
7.4. Ținuta de joc și paleta
Echipamentul se compune din tricou, șort (fustă), pantofi de sport, trening. Tricoul, șortul, fusta pot avea orice culoare, cu condiția să difere, în culoarea de bază, de culoarea mingii.
Paleta poate avea orice mărime, formă sau greutate, dar lama trebuie să fie plată și rigidă. Partea paletei folosită pentru a lovi mingea va fi acoperită cu cauciuc simplu, cauciuc cu zimții spre exterior, sau cauciuc sandwich cu zimții spre exterior sau spre interior cu condiția de a fi pe lista fețelor omologate ITTF. Orice strat din componența paletei și orice strat de material acoperitor sau adeziv, folosit pentru a lovi mingea, va avea continuitate și va fi de grosime egală. Suprafața materialului de acoperire a fețelor paletei trebuie să fie mată, de culoare neagră pe o parte și una din culorile aprobate, pe cealaltă parte. Două culori vor fi obligatorii și pentru cazul când una dintre cele două fețe ale paletei nu este acoperită.
În caz de nemulțumiri sau reclamații, organizatorul va decide, respectiv va lua măsurile ce se impun, iar în cazul în care jucătorii nu au sesizat aceste nereguli înainte de începerea partidei, se poate continua jocul fără măsuri suplimentare. În cazul unei contestații, până la sosirea unui arbitru, punctele jucate rămân valabile.
7.5. Disciplina
7.5.1. Comportamentul jucătorilor în timpul turneului
Jucătorii de tenis de masă vor evita comportări care ar putea avea un caracter nesportiv, ar jigni participanții sau ar dăuna imaginii sportului:
- expresii grosolane;
- distrugerea cu bună intenție a mingii;
- distrugerea cu bună intenție a mesei;
- aruncarea mingii;
- aruncarea paletei;
- lovirea mesei sau mantinelei cu palma, paleta sau piciorul;
- schimbarea paletei în timpul meciului;
- completarea cu lucruri care nu-i aparțin;
- părăsirea sălii în momentul în care ar trebui să dispute un meci;
- prelungirea fără motiv a timpului destinat încălzirii, care este de maxim 3 minute;
- manifestări zgomotoase (în calitate de jucător sau spectator) ce deranjează participanții la competiție
7.5.2 Întreruperi ale jocului, regulamentare
- 2 minute de pauză între seturi;
- folosirea prosopului la fiecare 6 puncte jucate;
- un „time out” cu o durată de un minut, o singură dată pe meci.
7.5.3. Sancțiuni
Organizatorul are dreptul să avertizeze, iar la recidivă să elimine din concurs, jucătorii care încalcă regulile menționate la aliniatul 7.5.1.
Cazurile grave de indisciplină, violență, agresiune fizică sau verbală, furt, etc. vor fi luate în discuție de către Echipa Amatur în urma sesizării organizatorului sau din oficiu. Jucătorul în culpă poate fi avertizat ,evacuat din sala, suspendat din competițiile AmaTur pe o perioadă mergând între trei luni și până la eliminarea din circuit.
Mesajele defăimătoare, amenințări, jigniri, instigări la ură, care au legătură cu jucătorii sau concursurile desfășurate în AmaTur postate pe forum sau pe rețelele de socializare vor fi analizate de către Echipa Amatur, putând fi sancționate ca în alineatul precedent. În acest caz, perioada de suspendare poate fi redusă în urma reconcilierii cu persoana lezată.
Jucătorii care conspiră sau fac înțelegeri pentru a influența rezultatul unui joc, într-o manieră incompatibilă cu etica sportivă, pot fi sancționați de către Echipa Amatur pe baza unei probe video, cumulativ sau nu, în funcție de gravitatea faptei, cu: avertisment, suspendare din competițiile AmaTur pe o perioadă mergând de la trei luni până la suspendarea definitivă, depunctarea în clasamentul turneului.
Organizatorii Tehnici care nu folosesc algoritmul de aranjare a jucătorilor în grupe inferioare, precum si cei ce nu respectă obligațiile de a posta toate datele referitoare la turneu (liste finale, grupe inferioare, superioare, eliminatorii, clasamente, absenți) vor fi sancționați după cum urmează:
- prima abatere - avertisment public
- a doua abatere - suspendarea pentru trei luni a dreptului de a organiza tehnic turnee Amatur
- Premierea cu bani este interzisa. Organizatorul local în culpă va fi suspendat timp de un an calendaristic din cadrul echipei Organizatorilor Amatur.
- Refuzul unui jucător de a-și înlocui paleta care are una sau amândouă fețe neomologate ITTF cu una admisă de Regulament se sancționează cu eliminarea imediată din concurs. Solicitarea de înlocuire a paletei poate surveni doar înaintea începerii unui meci, în urma inspecției reciproce a paletelor de către concurenți
7.5.4. Refuzul înscrierii în competiție a unui jucător
- Organizatorii au dreptul de a refuza persoanele care au creat probleme referitoare la abateri regulamentare sau de natură a împiedica sub orice formă bunul mers al competiției (atitudine necuviincioasă, absențe nemotivate, retrageri multiple, etc.). Echipa Amatur poate solicita detalii organizatorului în aceste cazuri, dacă este sesizată cu privire la acest aspect.
- Organizatorii tehnici au dreptul de a refuza înscrierile multiple (5+ participanți) făcute de aceeași persoană dacă consideră că vor urma retrageri multiple de pe lista respectivă
8. Clasamentul circuitului
Clasamentul circuitului se întocmește în baza punctelor obținute la concursurile AmaTur România.
8.1. Calcul punctaj
Detaliile referitoare la punctaj sau loc în clasament se regăsesc pe site ul www.amatur.ro și pe forum, topicul „Clasament Amatur” subforumul „Organizare Amatur”.
9. Trofeele AmaTur
9.1. Distincțiile de turneu
Pentru fiecare turneu AmaTur ocupanții locurilor 1-4 vor primi diplome de merit.
În funcție de posibilitățile organizatorilor se pot acorda cupe, medalii și premii în obiecte.
Premierea în bani este interzisă.
Se permite acordarea voucher-elor de către sponsori.
9.2. Distincțiile circuitului AmaTur
Pe baza punctajului final, odată cu desfășurarea Turneului Campionilor, se acordă următoarele distincții:
- Campion AmaTur România - cel mai bine clasat în clasamentul general;
- Campion judetean AmaTur - cel mai bine clasat jucător din județul respectiv la data incheirii anului competitional (31.10.2025)
- Lider județean AmaTur - cel mai bine clasat jucator al categoriei respective (H,A,O) - luând în calcul categoria la care activa la data începerii anului competițional (01.11.2024) și punctele realizate pe parcurs, chiar dacă între timp promovează. În cazul promovării a două categorii succesive de-a lungul anului se ia în considerare cea superioară
- Campion Junior AmaTur - cel mai bine clasat junior în clasamentul general (J);
- Lady AmaTur - cea mai bine clasată fată în clasamentul general (F);
- Maestru AmaTur - cel mai bine clasat veteran în clasamentul general (W);
- Special AmaTur - cel mai bine clasat jucător cu dizabilități în clasamentul general (D);
- Globe Trotter AmaTur - jucătorul cu cele mai multe participări la turnee.
Aceste prevederi nu sunt limitative, coordonatorii AmaTur putând acorda distincții suplimentare în funcție de posibilități.
Nu sunt eligibili pentru distinctiile enumerate mai sus:
- Divizionarii A în activitate
-Jucătorii cu mai puțin de 5 participări anuale la turnee AmaTur
- Jucătorii care au retrogradat in categorie in timpul anului competițional în curs . Eventualele contestații vor fi analizate si rezolvate de către Echipa Amatur
- Jucătorii care în decursul anului competițional Amatur își schimbă județul de domiciliu. Eventualele contestații vor fi analizate și rezolvate de către Echipa Amatur
-Jucătorii cu mai mult de doua titluri de lider al categoriei respective începând cu clasamentul final 2023 (excepție - categoria Elite)
10. Dispoziții finale
Prezentul regulament intră în vigoare la 01.11.2024 și este valabil până în 31.10.2025.
Prezentul Regulament poate suferi unele modificări sau adăugiri în situații excepționale, care vizează atit activitatea E.A. cat si îmbunătățirea sistemului și conditiilor de desfășurare a concursurilor AmaTur, fără a afecta spiritul competiției. Aceste modificări vor fi efectuate numai după o analiză pe site și vor fi aduse la cunoștința participanților prin internet, la adresa: www.tenisdemasa.ro înaintea intrării în vigoare. Modificările permise nu vor avea caracter retroactiv, deci nu vor putea modifica punctaje, clasamente, situații deja încheiate.
(01.11.2024-31.10.2025)
1. Circuitul AmaTur România
Denumirea oficială a circuitului este AmaTur România.
Circuitul este alcătuit dintr-un lanț de turnee de tenis de masă, organizate pe întreaga durată a anului, pe mai multe nivele de reprezentare: locale, zonale, naționale si internaționale.
Circuitul urmărește atragerea iubitorilor tenisului de masă, simpli pasionați sau foști și actuali sportivi de performanță, fără restricții de vârstă, sex, naționalitate, cetățenie, care doresc să practice acest sport în mod organizat, la nivel local, național sau internațional.
Circuitul este coordonat de Echipa Amatur (abreviata in continuare E.A.) care este compusă din 1-2 membri din fiecare din cele 8 zone geografice Amatur, (anexa1) și posibili colaboratori ce îndeplinesc sarcini specifice (acestia nu au drept de vot). E.A. concepe anual un Regulament, pe care îl actualizează și urmărește, luând măsurile necesare pentru respectarea lui de către participanți precum și un calendar al turneelor ce urmează să se desfășoare pe parcursul anului competitional. La turnee poate participa cu drepturi depline, orice persoană legitimată sau nelegitimată, cu următoarele excepții:
- Sportivii ce activează în Superliga din România și asimilatele acesteia din campionatele organizate de federațiile din alte țări;
- Primii 30 de sportivi din clasamentul masculin FRTM al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
- Primele 15 sportive din clasamentul feminin FRTM al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
- Componenții loturilor naționale U19 la data intrării în vigoare a prezentului Regulament;
- Primii 10 sportivi din clasamentul masculin al Republicii Moldova al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
- Primele 5 sportive din clasamentul feminin al Republicii Moldova al lunii în care intră în vigoare prezentul Regulament;
Listele cu sportivii din categoriile susmenționate se vor regăsi într-un topic dedicat în subforumul ”Zona Organizatorilor Amatur” și are valabilitate până la intrarea în vigoare a următorului Regulament (01.11.2025), fără modificări, indiferent de transferurile ce pot surveni în returul campionatului intern sau ale clasamentelor FRTM si cele din Republica Moldova.
Echipa Amatur(abreviata in continuare E.A.) va analiza orice sesizare cu privire la jucătorii care evoluează în campionatele din alte țări în vederea acceptării sau nu în circuit a acestora.
2. Definirea categoriilor în turneele Amatur
Categoria "Elite" - participanții cu media mai mare de 38, inclusiv;
Categoria "Open" - participanții cu media cuprinsă între 24 și 37,99, inclusiv;
Categoria "Avansați" - participanții cu media cuprinsă între 10 și 23,99, inclusiv;
Categoria "Hobby" - participanții cu media de până la 9,99, inclusiv.
În funcție de rezultatele obținute la turnee, jucătorii pot promova sau retrograda, cu excepțiile prevăzute la punctul 4, alineat 4.1.7 și 4.1.8.
3. Turnee
În funcție de importanță, turneele se clasifică după cum urmează:
3.1. Turnee B
Turnee de nivel local, județean, având cu precadere drept scop atragerea de participanți noi din zona respectivă si de familiarizare a acestora cu fenomenul AmaTur. La turneele B pot participa jucători din toată țara cu excepția Campionatului Judetean, ce se poate organiza anual doar pentru jucătorii din județul respectiv
- Se anunță intenția, în mod obligatoriu de către organizator, în topicul special dedicat, pentru a se asigura o programare judicioasă a acestora, cu maxim 30 de zile înainte de desfășurare, Daca timp de 48 de ore nu sunt contestatii,turneul se poate afisa ulterior pe pagina principală a forumului.
- Se pot programa turnee B în aceeași zi cu un turneu A sau B, la o distanță de minim 100 km.
- Se pot programa turnee B la aceeași dată cu turnee A+, la o distanță de minim 300 km, cu acordul E.A., în urma consultării organizatorului turneului A+.
- Se pot programa turnee B pentru categoriile Hobby si copii fără condiții de distanță față de turneele A.
- Se pot programa maxim 6 turnee/an competițional/sala specializată. Se poate suplimenta numărul turneelor doar dacă data e liberă in calendar, și numai cu acordul E.A.
3.2. Turnee A
Turnee cu participare zonală/națională, care au drept scop interacțiunea jucătorilor din regiunea de desfășurare a competiției cu iubitori tenisului de masă din întreaga țară.
- Turneele se stabilesc de comun acord de Organizatorii și Coordonatorii Amatur la începutul fiecărui an calendaristic, urmârindu-se o repartiție cât mai echilibrată în cele opt zone.
- Se pot include turnee A în calendarul competițional oricând în decursul anului ,în conformitate cu datele disponibile.
- Categorii distincte ale aceluiași turneu A se pot desfășura în două localități diferite, cea programată în Calendarul Amatur fiind denumită în continuare „principală”, a doua -„suport”. Distanța între ele va fi maxim 25 km.
- Se pot organiza un număr de maxim 2 turnee A/localitate principală/an competițional și încă 2 turnee A/localitate suport/an competițional. Exceptie face București unde se pot organiza 8 turnee,/an
- Se poate suplimenta un turneu/localitate în cazul în care data din Calendar este liberă, doar cu acordul Echipei Amatur, și doar atunci când localitatea nu a fost suport a unui turneu A sau A+
- Se pot programa mai multe turnee A simultan, dacă distanța dintre localitățile principale este de minim 300 km. Cu acordul organizatorilor implicați, distanța poate să scadă la minim 200 km.
- Se pot programa turnee A la aceeași dată cu turneele A+ dacă distanța între localități depășește 400 km, cu acordul organizatorului turneului A+
3.3 Turnee A speciale (abreviate în continuare A.S.)
Trei turnee cu specific unic, două de echipe si unul pe categorii de vârstă, punctate cu un spor 25% față de un turneu A, în grila de punctaj. Dintre acestea, doar unul (cel mai bun) va conta în Clasament. Aceste turnee sunt:
- Turneul pe echipe Butterfly Romania, cu regulament propriu, ce poate fi regăsit și consultat în secțiunea dedicată turneelor de Echipe. Din punct de vedere al Calendarului Amatur, acest turneu este considerat a fi unul A
- Turneul pe echipe Top Team Xiom România, cu regulament propriu ce poate fi regăsit și consultat în secțiunea dedicată turneelor de Echipe. Din punct de vedere al calendarului Amatur acest turneu este considerat a fi unul A
-Turneul pe categorii de vârstă Butterfly Romania, cu regulament propriu ce poate fi regăsit și consultat în secțiunea " Organizare Amatur". Din punct de vedere al Calendarului Amatur acest turneu este considerat a fi unul A
3.4. Turnee A+
Opt turnee de amploare, cu caracter național, după cum urmează:
- Turneul Campionilor (T.C.) care include gala de premiere a celor mai buni participanți din circuit și marchează sfârșitul anului competițional respectiv, desfășurat în zona care nu organizează turneu A+. Anul competițional următor începe odată cu terminarea precedentului.
- Șapte turnee A+, fiecare desfășurat în câte o Zona Amatur.
- Categorii distincte ale aceluiasi turneu A+ se pot desfășura în două localități diferite. Distanța între ele va fi maxim 50 km și ambele vor fi in aceeași Zona Amatur
3.5. Turneele AmaTur trebuie să fie anunțate pe site printr-un topic separat, cu minim o săptămână înainte de data evenimentului, dar nu mai devreme de 30 zile. Anunțurile turneelor se vor face respectând orientativ Anexa II.
3.6 Frecvența turneelor nu poate fi mai mare de unul/luna/sala specializată
4. Organizarea turneelor și dreptul de participare
4.1. Participanții
4.1.1. Participanții care posedă un MP diferit de 0 se pot înscrie în concursurile Amatur la categoria unde sunt îndreptățiți sau la cea imediat superioară. Excepția o constituie turneele A+ unde concurenții dintr-o anumită categorie au prioritate la înscriere față de cei de categorie inferioară, indiferent de locul ocupat în Clasament.
4.1.2. Jucătorii debutanți în AmaTur care sunt divizionari FRTM activi sau cu istoric recent vor putea participa inițial doar la categoria Elite. Lor li se va conferi un MP fictiv, în funcție de poziția avută în clasamentul FRTM.
4.1.3. Jucătorii reveniți în circuit având MP=0 vor fi înscriși conform ultimului MP (last MP de pe pagina personală, menținut în evidențe timp de 5 ani). Organizatorul tehnic are obligația de a verifica dacă acest MP există.
4.1.4.Jucatorii debutanti în circuit vor fi înscriși pe liste având MP=limita inferioara a categoriei, adica:
Elite - MP 38;
Open - MP 24;
Avansați – MP 10;
Hobby (sau Avansati + Hobby) – MP 2
4.1.5. Jucătorii care au împlinit 16 ani la data de 01.11.2024 și care activează în Campionatul FRTM (divizia A sau B) au drept de participare exclusiv la categoria Elite.
4.1.6. Jucătorii care nu au împlinit 16 ani la data de 01.11.2024 și care activează în Campionatul FRTM (divizia A sau B) pot particpa la categoria concordantă MP-ului..
4.1.7. Participanții nominalizați în topicul „Evidența persoanelor care promovează in mod impus vor juca la categoria stabilită de E.A.
4.1.8Jucătorul care într-un interval de 12 luni obține 5 podiumuri (loc 1-4) dintre care minim 3 A /A+, sau 7 podiumuri indiferent de categoria turneului, promovează automat la categoria superioară. Promovarea intră în vigoare la urmatoarea actualizare a clasamentului și este valabilă 12 luni, după care se va lua în considerare media calculată pentru stabilirea categoriei.
4.1.9. Participanții la turnee trebuie să cunoască regulamentul AmaTur și implicit să îl respecte.
4.2. Organizatorii turneelor
Organizatorii turneelor se împart în următoarele categorii:
- Organizatorii Locali (O.L.) sunt persoane majore, buni cunoscători ai Regulamentului Amatur, cu bune abilități de comunicare, domiciliind la max 50 km de locul desfășurării turneului, ei ocupându-se de relația cu autoritățile locale, de închirierea, amenajarea sălilor și asigurarea condițiilor optime de joc, conform cerințelor turneului... În cazul în care O L. nu domiciliază în localitatea unde se desfășoară concursul este obligatorie nominalizarea în pagina de prezentare a turneului a persoanei de contact care poate rezolva orice urgență apărută (în principiu, o oficialitate locală)
- Organizatorii Tehnici (O.T.) sunt persoane care posedă bune abilități în domeniul informatic, fapt care le permite utilizarea fișierelor create în scopul desfășurării în condiții optime a unui turneu AmaTur. Nu este obligatoriu ca ei să fie participanți la turneu.
Publicarea în pagina principală a forumului a unui turneu de orice tip implică nominalizarea atât a O.L., a persoanei de contact (unde este cazul) cât și a O.T.
- Organizatorii Principali (O.P.) sunt persoane care întrunesc cerințele necesare pentru a fi concomitent O.L. și O.T., avand experiență atât pe partea logistică cât și tehnică
- Echipa Amatur (E.A) e constituita din 1-2 persoane din fiecare din cele 8 zone Amatur , nominalizate in Anexa I al prezentului și posibili colaboratori ce îndeplinesc sarcini specifice (aceștia nu au drept de vot) echipei coordonează și sprijină activitatea organizatorilor din zona cărora aparțin, alcătuiesc Calendarul Amatur în baza căruia se desfășoară turneele pe parcursul anului competițional, au atribuții în organizarea turneelor naționale A+, T.F. și supraveghează desfășurărea turneelor conform prezentului Regulament.
-Organizatorul turneului are dreptul de a încasa o taxa de participare pentru a-și acoperi cheltuielile de orice natură, donând ulterior 1 leu/jucător cotizant într-un cont destinat administrării circuitului
4.3. Înscrierea jucătorilor
4.3.1. Înscrierea în circuit
- Înscrierea participanților noi în circuit se poate face direct prin înscrierea la oricare din turneele AmaTur organizate în cursul anului. Participantul trebuie să transmită datele necesare înregistrării: nume și prenume sau nickname, localitatea de domiciliu și categoria la care dorește să fie înscris (conform anunțului postat de organizator).
- Înscrierea la turneele A si B se face în ordinea postării pe forum, respectând principiul "primul venit, primul servit". Exceptie fac jucatorii ce platesc online (revolut sau cont bancar) ce au prioritate la inscriere pina cu 72h inainte de data turneului, dupa care “primul venit, primul servit”
- Înscrierea la turneele A+ se face în ordinea clasamentului până în ziua stabilită de organizatori, având prioritate participanții cu MP corespunzător categoriei respective. Ulterior, în limita locurilor rămase neocupate, se aplică principiul, primul venit, primul servit” fiind acceptați și jucători de categorie imediat inferioară.
- Un jucător este transferat automat pe lista principală, de la o categorie la alta, numai în cazul în care modificarea lunară a MP-ului conduce la acest fapt.
- La turneele A, A+,B, organizatorul are dreptul de a acorda maxim 4 wild card-uri la fiecare categorie.
- Persoanele cu dizabilități sunt scutite de plata taxei pentru concursul propriu-zis la turneele AmaTur.
4.4. Retragerea jucătorilor
Retragerea jucătorilor de la turneele la care s-au înscris poate fi:
a. retragere înainte de termen;
b. retragere după termen (R);
c. absență nemotivată (N);
Termenul limită de retragere de la un turneu este Joi ora 21:00 pentru secțiunile care joacă sâmbătă, vineri ora 21:00 pentru secțiunile care joacă duminică, 36 de ore pentru turneele care se desfășoară în altă zi a săptămânii. Retragerea trebuie să apară explicit pe forum până la ora limită, responsabilitatea de a verifica acest lucru revine strict persoanei care se retrage.
4.4.1 Penalizarea retragerilor
- retragerea jucătorilor înainte de termen 0 puncte;
- retragerea jucătorilor după termen (R) 2 puncte;
- absență nemotivată (N) 3 puncte;
Se suspendă pe o perioadă de trei luni jucătorul care acumulează minim 6 puncte de penalizare.
Punctele de penalizare se anulează la împlinirea termenului de 12 luni de la data turneului la care s-au acordat, respectiv odată cu ispășirea perioadei de suspendare.
Retragerile (R) se pot motiva doar pe baza unor documente justificative. care trebuiesc trimise in termen de maxim 7 zile calendaristice membrului E.A ce se ocupa de evidența acestora
Absențele nemotivate (N) se motivează doar în cazuri de forță majoră (exclus adeverințe medicale prezentate retroactiv) ce vor fi analizate de E.A
Monitorizarea retragerilor și absențelor de la turneele AmaTur se va face de către comisia desemnata de Echipa Amatur
Punctele de penalizare vor apărea în pagina personală a fiecărui participant din circuit de pe site-ul www.amatur.ro rubrica Clasament, jucătorii în cauză fiind notificați în postul în care s-au înscris, pe forum.
Nu se penalizează retragerile de pe lista de așteptare.
Organizatorii (O.L. sau O.T.) se pot retrage din respectivul turneu fără penalizare.
Jucătorii înscriși de altă persoană și care nu cunosc acest lucru pot sesiza faptul în paginile turneului sau în subforumul „Organizare Amatur” topicul „Dezbateri curente”. În acest caz, persoana care a făcut înscrierea va fi cea penalizată.
Nu se penalizează retragerile înainte de termen dar atunci cand acestea se repeta pot constitui un motiv de refuz la inscrierea într-un alt turneu.
Organizatorul tehnic trebuie să menționeze nominal jucătorii nemotivați și retrași după termen în postul rezervat desfășurătorului turneului la maxim 48 ore de la terminarea acestuia.
5.. Organizarea turneelor
5.1.1 Organizarea turneelor de tip B
- număr minim de mese: 2.
- număr minim de participanți la turneu: 10.
- numărul minim de participanți/categorie este de 5.
- număr de secțiuni; una, două, trei sau patru, care să permită participarea tuturor, fără restricții de MP.
- pentru derularea unei categorii este nevoie de minim un jucător care se încadrează în categorie.
- nu se acceptă folosirea sistemului cu grupe inferioare amestecat, din care o parte se califică la E/O, altă parte la A/H;.
5.1.2. Organizarea turneelor tip A
- număr de mese: 12.
- in mod exceptional,se pot organiza turnee A pe 9 mese, desfășurate pe parcursul a două zile, Acestea se vor anunța cu maxim 30 de zile înainte de desfășurare , numai dacă există loc în calendar
- număr minim de participanți: 60.
- număr de categorii: 4.
- turneele A unde numărul de participanți este mai mic de 60 devin turnee B și sunt punctate ca atare.
5.1.3. Organizarea turneelor de tip A+
- număr minim de mese: 20.
- număr minim de participanți: 120.
- număr de categorii: 4.
Numărul estimativ de mese ce pot fi amplasate într-o sală de sport:
a. Sală Polivalentă: 20-25 mese.
b. Sală de sport tip Năstase cu tribune: 16-20 mese.
c. Sală de sport tip Năstase fără tribune: 12-16 mese.
d. Sală de sport model C.N.I. 16-25 mese (trei tipuri de săli)
Pentru asigurarea fluenței turneului, vor exista cel puțin doi organizatori tehnici cu experiență, agreați deEchipa Amatur.
În situația depășirii numărului de locuri rezervat turneului, prioritate au jucătorii cel mai bine clasați din categoria respectivă.
5.1.4. Sistemul de joc pentru turneele A și A+
Faza I (de masă): grupe de câte 5 sau 6 din care se califică în turul II cel puțin jumătate; numărul celor calificați trebuie să permită continuarea turneului fie în grupe de 3, fie în grupe de 4. În cazul turneelor A se acceptă și sistemul de grupe inferioare de 4 jucători,
Faza a II-a (superioară): grupe de câte 3 sau 4 participanți, din care se califică în turul III cel puțin jumătate,
Faza a III-a (eliminatorie): se încheie cu stabilirea unui câștigător, a unui loc II și a unuia sau două locuri III; departajarea locurilor III și IV se face numai dacă organizatorul local stabilește acest pas.
Organizatorul poate decide dacă după faza a I-a se trece direct în faza a III-a( renuntand la faza II) iar pentru aceasta va anunța în topic-ul turneului modul de desfășurare a sistemului de joc...
5.1.5 Orice tip de concurs din cadrul circuitului Amatur poate fi organizat în două zile consecutive
6. Desfășurarea turneelor
6.1. Generalități
6.1.1. Fiecare participant are dreptul la un număr de minim 4 meciuri în cadrul turneelor A, A+
6.1.2.Programul excel conduce la alcătuirea automată a grupelor superioare și a tabelului eliminatoriu și are o importanță covârșitoare în alcătuirea grupelor inferioare.
6.1.3. Numărul de grupe/participanți din fiecare secțiune a unui turneu se stabilește de către organizator în anunțul turneului afișat pe forum. El poate fi modificat în funcție de numărul de participanți și structura lor, cu minim 72 de ore înainte de începerea turneului
6.1.4. La turneele în cadrul cărora categoriile încep la aceeași oră, numărul de jucători/categorie/masă este de maxim 6, numărul de meciuri/masă în grupele inferioare nu poate fi mai mare de 15. Există o singură excepție de la această regulă, amintită la pct 6.2.2.
6.1.5. La turneele în cadrul cărora categoriile încep la ore diferite (dimineața și după amiază) numărul total al participanților înscriși nu poate fi mai mare de 9 jucători/masă, maxim 15 meciuri/masă/categorie în cazul grupelor de 6 sau 10 jucători/masă, maxim 10 meciuri/masă/categorie în cazul grupelor de 5.
6.2 .Grupe inferioare
6.2.1.Grupele inferioare se alcătuiesc în ordinea MP, folosindu-se fișierul excel dedicat în acest scop..Organizatorul tehnic are obligația de a verifica componența grupelor și de a face permutările necesare pentru a minimiza numărul de jucători/grupă din aceeași localitate începând cu poziția a 2-a valorică.
6.2.2 Numărul jucătorilor dintr-o grupă nu poate fi mai mare de 6 jucători/masă, cu excepția particulară a categoriei unde sunt înscriși 19 jucători. În acest caz se poate alcătui o grupă de 7 jucători/masă, primele trei meciuri fiind desfășurate pe cele trei mese alocate categoriei simultan, pentru echilibrare.
6.2.3 În cazul în care numărul componenților unei secțiuni este mai mic decât 10 și se alcătuiește o singură grupă inferioară, se va respecta regula ca pe o masă să nu se desfășoare mai mult de 15 meciuri, adică:
- grupa de 7 jucători - minim 2 mese
- grupa de 8, 9 jucători - minim 3 mese.
6.2.4 Jucătorii care sunt rude de gradul I si II (parinti, frati) nu vor fi repartizati în aceeasi grupă inferioară
6.2.5 Jucătorii care se prezintă la sala după începerea grupelor inferioare, neanunțând în prealabil întârzierea, nu sunt primiți în concurs
6.3. Grupe superioare
6.3.1. Organizatorul poate decide în anunțul turneului să renunțe la grupele superioare, trecându-se direct la tabloul eliminatoriu.
6.3.2. Numărul grupelor superioare poate fi același sau mai mare ca cel al grupelor inferioare.
6.3.3. La un turneu, doi jucători care s-au întâlnit în grupele inferioare nu se pot întâlni în grupele superioare
6.3.4. Doi jucători din aceeași localitate care se regăsesc în aceeași grupă superioară vor juca primul meci din grupă unul împotriva celuilalt.
6.3.5. Cazuri particulare când se dorește jucarea de grupe superioare;
- trei grupe inferioare... se vor face în mod obligatoriu 4 grupe superioare de 3 jucători.
- două grupe inferioare... în acest caz se interzice formarea de grupe superioare, trecându-se direct la tablou eliminatoriu
6.4. Tabloul eliminatoriu
-Tabloul eliminatoriu se poate genera automat sau se poate trage la sorți, în funcție de opțiunea organizatorului.
6.5. Clasamentul turneului/ Rezultate
După încheierea turneului, organizatorul va afișa în postul dedicat din pagina 1 desfășurătorul fiecărei secțiuni în parte (grupe inferioare, superioare, tablou eliminatoriu, clasament), folosind exclusiv fișierele Amatur create în acest scop sau cele compatibile (confirmate de adminul clasamentului AmaTur). Orice modificare ulterioară a unui rezultat va fi făcută într-un post separat, nu editând și modificând postul inițial. Turneul va fi omologat în site-ul dedicat clasamentelor doar după efectuarea acestui pas.
6.6. Punctajul turneului
Pe baza clasamentului anunțat de organizatorul turneului, precum și în funcție de importanța turneului și de categoria la care a participat, fiecare concurent va primi un număr de puncte conform grilei existente în secțiunea info de pe pagina amatur.ro.
Clasamentele fiecărui turneu în parte și cel general le găsiți pe www.amatur.ro
7. Precizări regulamentare
7.1. Regulamentul de joc
Turneele AmaTur au ca principiu de bază respectarea și încurajarea fair-play-ului participanților.
Turneele AmaTur vor respecta bazele regulamentare ale I.T.T.F. exceptând cazurile când prezentul Regulament are prevederi diferite.
Jocurile se pot disputa fără arbitru, scorul poate fi ținut de către jucători.
La cererea unuia dintre jucători, organizatorul are obligația de a numi un arbitru dintre participanții care asistă la joc.
7.2. Departajarea concurenților în grupe
7.2.1. Departajarea concurenților din aceeași grupă
Criteriile de departajare între concurenții din aceeași grupă sunt, în ordine:
a. Numărul de victorii în clasamentul general al grupei;
b. Numărul de victorii în clasamentul parțial al grupei (dacă după pasul 1 sunt la egalitate minim 3 jucători);
c. Diferența dintre numărul de seturi câștigate și pierdute în clasamentul parțial (dacă după pasul 2 sunt la egalitate minim 3 jucători);
d. Diferența dintre numărul de seturi câștigate și pierdute în clasamentul general (dacă după pasul 3 sunt la egalitate 3 sau mai mulți jucători);
e. Cele mai multe seturi câștigate în grupă (dacă după pasul 4 sunt la egalitate 3 sau mai mulți jucători);
f. Set de departajare - fiecare cu fiecare cu notarea scorului în setul de departajare (dacă după pasul 5 sunt la egalitate 3 sau mai mulți jucători);
g. Victoria directă dacă după oricare dintre criteriile de departajare anterioare rămân la egalitate 2 jucători.
În cazul în care se notează scorurile pe seturi (gr. Inf. sau gr. Sup.) criteriile de departajare de la punctele d - g se înlocuiesc cu punctaverajul.
7.2.2. Departajarea concurenților din grupe inferioare diferite
Criteriile de departajare între concurenții din grupe inferioare diferite, sunt, în ordine:
a. Numărul de victorii în grupă;
b. Diferența dintre numărul de seturi câștigate și pierdute
c. Cele mai multe seturi câștigate
d. Locul superior în clasamentul Amatur la zi
7.3. Retragerea din turneu
7.3.1. În cazul în care un jucător renunță la participare în grupa inferioară fără a juca toate meciurile, la calculul clasamentului grupei i se anulează toate rezultatele din grupă.
7.3.2. În cazul în care un jucător calificat în grupele superioare nu participă la această fază sau se retrage înainte de a juca toate meciurile, i se anulează toate victoriile din grupa superioară și va fi punctat cu zero victorii în grupa superioară.
7.3.3. Un jucător calificat într-o fază superioară, dar care nu se prezintă din diverse motive, nu este înlocuit de un alt jucator și este punctat la nivelul la care a ajuns.
7.3.4. În situația în care jucătorul respectiv nu anunță organizatorul, sau dacă organizatorul consideră motivul retragerii neîntemeiat, în clasamentul final, jucătorul retras va fi înregistrat cu zero victorii și primește avertisment, iar în caz de recidivă, cazul va fi analizat de către Echipa Amatur, care poate suspenda jucătorul pe o perioadă de 6 luni.
7.4. Ținuta de joc și paleta
Echipamentul se compune din tricou, șort (fustă), pantofi de sport, trening. Tricoul, șortul, fusta pot avea orice culoare, cu condiția să difere, în culoarea de bază, de culoarea mingii.
Paleta poate avea orice mărime, formă sau greutate, dar lama trebuie să fie plată și rigidă. Partea paletei folosită pentru a lovi mingea va fi acoperită cu cauciuc simplu, cauciuc cu zimții spre exterior, sau cauciuc sandwich cu zimții spre exterior sau spre interior cu condiția de a fi pe lista fețelor omologate ITTF. Orice strat din componența paletei și orice strat de material acoperitor sau adeziv, folosit pentru a lovi mingea, va avea continuitate și va fi de grosime egală. Suprafața materialului de acoperire a fețelor paletei trebuie să fie mată, de culoare neagră pe o parte și una din culorile aprobate, pe cealaltă parte. Două culori vor fi obligatorii și pentru cazul când una dintre cele două fețe ale paletei nu este acoperită.
În caz de nemulțumiri sau reclamații, organizatorul va decide, respectiv va lua măsurile ce se impun, iar în cazul în care jucătorii nu au sesizat aceste nereguli înainte de începerea partidei, se poate continua jocul fără măsuri suplimentare. În cazul unei contestații, până la sosirea unui arbitru, punctele jucate rămân valabile.
7.5. Disciplina
7.5.1. Comportamentul jucătorilor în timpul turneului
Jucătorii de tenis de masă vor evita comportări care ar putea avea un caracter nesportiv, ar jigni participanții sau ar dăuna imaginii sportului:
- expresii grosolane;
- distrugerea cu bună intenție a mingii;
- distrugerea cu bună intenție a mesei;
- aruncarea mingii;
- aruncarea paletei;
- lovirea mesei sau mantinelei cu palma, paleta sau piciorul;
- schimbarea paletei în timpul meciului;
- completarea cu lucruri care nu-i aparțin;
- părăsirea sălii în momentul în care ar trebui să dispute un meci;
- prelungirea fără motiv a timpului destinat încălzirii, care este de maxim 3 minute;
- manifestări zgomotoase (în calitate de jucător sau spectator) ce deranjează participanții la competiție
7.5.2 Întreruperi ale jocului, regulamentare
- 2 minute de pauză între seturi;
- folosirea prosopului la fiecare 6 puncte jucate;
- un „time out” cu o durată de un minut, o singură dată pe meci.
7.5.3. Sancțiuni
Organizatorul are dreptul să avertizeze, iar la recidivă să elimine din concurs, jucătorii care încalcă regulile menționate la aliniatul 7.5.1.
Cazurile grave de indisciplină, violență, agresiune fizică sau verbală, furt, etc. vor fi luate în discuție de către Echipa Amatur în urma sesizării organizatorului sau din oficiu. Jucătorul în culpă poate fi avertizat ,evacuat din sala, suspendat din competițiile AmaTur pe o perioadă mergând între trei luni și până la eliminarea din circuit.
Mesajele defăimătoare, amenințări, jigniri, instigări la ură, care au legătură cu jucătorii sau concursurile desfășurate în AmaTur postate pe forum sau pe rețelele de socializare vor fi analizate de către Echipa Amatur, putând fi sancționate ca în alineatul precedent. În acest caz, perioada de suspendare poate fi redusă în urma reconcilierii cu persoana lezată.
Jucătorii care conspiră sau fac înțelegeri pentru a influența rezultatul unui joc, într-o manieră incompatibilă cu etica sportivă, pot fi sancționați de către Echipa Amatur pe baza unei probe video, cumulativ sau nu, în funcție de gravitatea faptei, cu: avertisment, suspendare din competițiile AmaTur pe o perioadă mergând de la trei luni până la suspendarea definitivă, depunctarea în clasamentul turneului.
Organizatorii Tehnici care nu folosesc algoritmul de aranjare a jucătorilor în grupe inferioare, precum si cei ce nu respectă obligațiile de a posta toate datele referitoare la turneu (liste finale, grupe inferioare, superioare, eliminatorii, clasamente, absenți) vor fi sancționați după cum urmează:
- prima abatere - avertisment public
- a doua abatere - suspendarea pentru trei luni a dreptului de a organiza tehnic turnee Amatur
- Premierea cu bani este interzisa. Organizatorul local în culpă va fi suspendat timp de un an calendaristic din cadrul echipei Organizatorilor Amatur.
- Refuzul unui jucător de a-și înlocui paleta care are una sau amândouă fețe neomologate ITTF cu una admisă de Regulament se sancționează cu eliminarea imediată din concurs. Solicitarea de înlocuire a paletei poate surveni doar înaintea începerii unui meci, în urma inspecției reciproce a paletelor de către concurenți
7.5.4. Refuzul înscrierii în competiție a unui jucător
- Organizatorii au dreptul de a refuza persoanele care au creat probleme referitoare la abateri regulamentare sau de natură a împiedica sub orice formă bunul mers al competiției (atitudine necuviincioasă, absențe nemotivate, retrageri multiple, etc.). Echipa Amatur poate solicita detalii organizatorului în aceste cazuri, dacă este sesizată cu privire la acest aspect.
- Organizatorii tehnici au dreptul de a refuza înscrierile multiple (5+ participanți) făcute de aceeași persoană dacă consideră că vor urma retrageri multiple de pe lista respectivă
8. Clasamentul circuitului
Clasamentul circuitului se întocmește în baza punctelor obținute la concursurile AmaTur România.
8.1. Calcul punctaj
Detaliile referitoare la punctaj sau loc în clasament se regăsesc pe site ul www.amatur.ro și pe forum, topicul „Clasament Amatur” subforumul „Organizare Amatur”.
9. Trofeele AmaTur
9.1. Distincțiile de turneu
Pentru fiecare turneu AmaTur ocupanții locurilor 1-4 vor primi diplome de merit.
În funcție de posibilitățile organizatorilor se pot acorda cupe, medalii și premii în obiecte.
Premierea în bani este interzisă.
Se permite acordarea voucher-elor de către sponsori.
9.2. Distincțiile circuitului AmaTur
Pe baza punctajului final, odată cu desfășurarea Turneului Campionilor, se acordă următoarele distincții:
- Campion AmaTur România - cel mai bine clasat în clasamentul general;
- Campion judetean AmaTur - cel mai bine clasat jucător din județul respectiv la data incheirii anului competitional (31.10.2025)
- Lider județean AmaTur - cel mai bine clasat jucator al categoriei respective (H,A,O) - luând în calcul categoria la care activa la data începerii anului competițional (01.11.2024) și punctele realizate pe parcurs, chiar dacă între timp promovează. În cazul promovării a două categorii succesive de-a lungul anului se ia în considerare cea superioară
- Campion Junior AmaTur - cel mai bine clasat junior în clasamentul general (J);
- Lady AmaTur - cea mai bine clasată fată în clasamentul general (F);
- Maestru AmaTur - cel mai bine clasat veteran în clasamentul general (W);
- Special AmaTur - cel mai bine clasat jucător cu dizabilități în clasamentul general (D);
- Globe Trotter AmaTur - jucătorul cu cele mai multe participări la turnee.
Aceste prevederi nu sunt limitative, coordonatorii AmaTur putând acorda distincții suplimentare în funcție de posibilități.
Nu sunt eligibili pentru distinctiile enumerate mai sus:
- Divizionarii A în activitate
-Jucătorii cu mai puțin de 5 participări anuale la turnee AmaTur
- Jucătorii care au retrogradat in categorie in timpul anului competițional în curs . Eventualele contestații vor fi analizate si rezolvate de către Echipa Amatur
- Jucătorii care în decursul anului competițional Amatur își schimbă județul de domiciliu. Eventualele contestații vor fi analizate și rezolvate de către Echipa Amatur
-Jucătorii cu mai mult de doua titluri de lider al categoriei respective începând cu clasamentul final 2023 (excepție - categoria Elite)
10. Dispoziții finale
Prezentul regulament intră în vigoare la 01.11.2024 și este valabil până în 31.10.2025.
Prezentul Regulament poate suferi unele modificări sau adăugiri în situații excepționale, care vizează atit activitatea E.A. cat si îmbunătățirea sistemului și conditiilor de desfășurare a concursurilor AmaTur, fără a afecta spiritul competiției. Aceste modificări vor fi efectuate numai după o analiză pe site și vor fi aduse la cunoștința participanților prin internet, la adresa: www.tenisdemasa.ro înaintea intrării în vigoare. Modificările permise nu vor avea caracter retroactiv, deci nu vor putea modifica punctaje, clasamente, situații deja încheiate.
Comentariu